Skip to content

Psychomotorische therapie voor kinderen, jongeren en hun ouders.

Kinderen en jongeren vragen niet om een therapeut. Ze vragen wel om hulp. Door te vaak stil te zijn. Door te vaak ruzie te maken. Door te vaak alleen te zijn. Door te vaak buikpijn of hoofdpijn te hebben en niet meer naar school te willen.

GEEL beeldmerk

 Kom maar, wat je voelt is net een golf. Kijk, het komt,
het is er een tijdje en het gaat weer.

 Kom maar, wat je voelt is net een golf. Kijk, het komt,
het is er een tijdje en het gaat weer.

Spelen en voelen

Door te bewegen, (sport)spel of ontspanningsoefeningen te doen leer je in de PMT om te gaan met wat je voelt. Soms kan je teveel voelen, bijvoorbeeld aldoor wat zenuwachtig en gespannen, maar soms ook te weinig. Dan voel je je juist vlak of leeg en kan niets je echt boeien. 

Wat je voelt hangt altijd samen met wat je doet en denkt en met de situatie waarin je dan bent. 

Voor heel veel mensen van alle leeftijden is goed omgaan met eigen gevoelens niet zo gemakkelijk. Ben je zelf rustig dan kan je geraakt en van je stuk gebracht worden door teveel prikkels en de gevoelens van een ander. Of als je in een eigen ‘golf’ zit dan is het ook ingewikkeld om je hoofd boven water te houden. Bij emoties gaat het altijd wel over hoeveel je voelt van Blij, Boos, Bang en Bedroefd en ook gaat het over alle soorten hiervan. Gelukkig is er veel kennis tegenwoordig over ons brein en emoties en blijkt dat je echt kan leren om ermee om te gaan. Natuurlijk leer je dan ook over wat je doet en wat je denkt. Juist in de PMT leer je wat je anders kan doen.

Voor ouders

In de praktijk is het mogelijk om samen met je kind PMT te doen, vanuit de OKI-B methode en Theraplay. Dit is een aanbod voor ouders met hun kind gericht op het verbeteren van het contact (interactie) tussen ouder en kind. Daarnaast doen ouders soms ook mee in de PMT om de afstemming over voelen en hoe daarmee om te gaan (regulatie) goed te laten verlopen en de vertaalslag naar thuis/ school te kunnen maken. In het begin van het traject wordt besproken hoe de rol van ouders en de terugkoppeling uit de sessies zal verlopen. 

kei 1
kei 2
kei 3
kei 1
kei 2
kei 3